پول دارویی قوی برای دیابت

20اوت 2014- مطالعات نشان می دهد هر چه دارایی و پول فرد کمتر باشد احتمال ابتلا به دیابت و سایر بیماری ها در آن فرد بیشتر است، بهبود وضعیت مالی افراد با بهبود سلامت آنها ارتباط دارد.  چرا این ارتباط وجود دارد و با این اطلاعات چه اقداماتی می توانیم برای بهبود سلامت افراد انجام دهیم چیزی است که پرفسور Dennis Raphael  از دانشگاه York  به ما گزارش می دهد. در مطالعه ای که در کانادا انجام شد مشخص گردید زندگی در فقر می تواند شانس ابتلا به دیابت را دو یا حتی 3 برابر افزایش دهد.

پرفسورRaphael  می گوید: ما می دانیم که درآمد کم و فقر مردم، احتمال ابتلا آنها به دیابت را افزایش می دهد اما این افراد در صورت ابتلا به دیابت افرادی هستند که احتمال بالاتری برای ابتلا به عوارض ثانویه ی این بیماری دارند.

آنچه موجب این ارتباط می شود چیست؟ مطالعات نشان می دهد استرس یکی از علل اصلی آن است. افزایش مقدار هورمون استرس "کورتیزول" در خون سبب افزایش مقدار قند خون می شود. از آنجائیکه فقر استرس زا است، مردم فقیر برای تأمین مواد غذایی سالم و راههای ایمن برای انجام ورزش با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

فقدان پول مدیریت دیابت را در این افراد دچار مشکل کرده و موانعی را برای جلوگیری از ابتلا به عوارض ثانویه ی بیماری بوجود می آورد. گروهی از محققان دانشگاه York  با بررسی این مقوله دریافتند درآمد ناکافی، مسکن نامناسب و ناامن و ناامنی تغذیه ای موانع کلیدی برای مدیریت دیابت در میان این گروه از اجتماع است. نتایج تحقیق این دانشمندان در مجله ی Health Policy  در نوامبر سال 2010 منتشر شد در مصاحبه با بیماران بسیاری از افراد مبتلا به دیابت گفتند آنها باید بین پرداخت کرایه خانه، تغذیه ی کودکانشان و مدیریت دیابت یکی را انتخاب کنند.

بیاد داشته باشید که این تحقیق در کانادا انجام شده است و فقیرترین افراد در این کشور برای مراقبت های پزشکی و گرفتن نسخه هایشان مبالغی را دریافت می کنند حال تصور کنید این وضعیت در سایر کشورها که هزینه های مراقبت دیابت گرانتر بوده و باید توسط بیماران پرداخت شود و گاهی این هزینه ها از کرایه ی خانه و غذا گرانتر است، چگونه می باشد؟ در این کشورها دیابت نه تنها بوسیله ی فقر ایجاد می شود بلکه دیابت سبب فقیرتر شدن افراد هم می شود.

آیا بهبود وضعیت مالی سبب بهبود سلامت می گردد؟

مطالعات نشان می دهد که وضعیت بیماریهای روانی، اعتیاد به مواد مخدر و جرم و جنایت با بهبود وضعیت مالی سرخپوستان چروکی در کارولینای شمالی بهبود یافت.

محققان خاطر نشان می کنند که پیشرفت وضعیت مالی بسوی بهبودی سبب کاهش استرس های مالی می شود، و زمانیکه والدین نگرانی کم تری درباره ی پول داشته باشند انرژی بیشتری برای انجام وظایف پدر و مادری خود بدست می آورند. نتایج این تحقیق همراه با نتایج تحقیقی که در کانادا درباره ی پول و دیابت انجام شد نشان می دهد پول موضوع بسیار مهمی است.

پرفسورMarmot  رئیس بخش اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه کالج لندن می گوید: پول با دو روش عمده تأثیرگذار است: پول اجازه می دهد تا مردم منابع مورد نیاز خود برای سلامت را فراهم کنند و همچنین پول به آنها کمک می کند کنترل بیشتری بر زندگی داشته باشند و راههایی برای حضور در جامعه بیابند این سبب کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی آنها می شود.

پرفسورMarmot  می گوید: هر چه کالاها و خدماتی عمومی کمتری بوسیله ی جامعه به افراد ارائه شود، تأثیر درآمد فرد بر سلامتش بیشتر می گردد و اگر خدماتی که از سوی جامعه به فرد اعطا می شود، ناچیز باشد درآمد فرد اهمیت بی نهایت زیادی بر سلامت او می گذارد، هر چند پرفسورMarmot  هشدار می دهد که ما نباید درآمد فرد را از جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند ایزوله بدانیم، چیزهایی مانند نرخ بالای جرم وجنایت و عدم دسترسی به مواد غذایی و آب سالم بر سلامت مردم تآثیر می گذارد.

بنابراین علم می گوید: پول تأثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد. در زمینه ی مدیریت فردی دیابت دانشمندانها سالها است که پول را یک مشکل بزرگ در دیابت معرفی کرده اند بنابراین از تمام افرادی که این مطلب را می خوانند خواهش می کنیم برای بهبود وضعیت بیماران دیابتی نیازمند در منطقه ی خود گشاده دست باشند.

منبع : www.diabetesselfmanagement.com/Blog/David-Spero/money-is-strong-diabetes-medicine